فاطمه غلامی | شهرآرانیوز، در همان نگاه اول کوچههای تنگ وباریک و خانههایی شبیه قوطی کبریت، در هم تنیده شده اند؛ خانههایی که فقط درِ برخی از آنها تا حدی شکل وشمایل امروزی دارد، اما ساختمان کهنه و فرسوده آنها از به هم ریختگی زیادی حکایت دارد و بار مشکلات ناشی از ساخت وسازهای شبانه و پنهانی در سایه کم توجهی مسئولان همچنان بر سر ساکنان این قسمت از شهر آوار شده است. این شهرک در گذشته به نام «نه دره» معروف بود، اما نامهای امروزی شهرک «صابر» و شهرک «شقایق» هم راه حلی برای مشکلات ساخت وسازهای شبانه اش پیش روی شهروندان قرار نداده است.
ساعت نزدیک ۱۲ ظهر یک روز سرد زمستانی است. قرار ما با شورای اجتماعی محلات، انتهای صیاد ۴۹ است؛ یعنی دقیقا درست محل تلاقی دو قطب برخوردار و نابرخوردار محله صیادشیرازی.
رئیس شورای اجتماعی محله شهیدصیادشیرازی پابه پای گزارش، با ما هم قدم میشود تا صدای مردم را به گوش مسئولان برساند. او با بیان اینکه ۹۵ درصد منازل در محله شقایق سند ندارند، میگوید: از سالها پیش مشکلات این محله را به مسئولان گوشزد کردهایم، ولی هیچ نتیجهای نداشته جز اینکه مشکلات این محله برای همسایگان و مدیریت شهری کنونی تبدیل به معضل شده است.
رکن الدین رحمانی ادامه میدهد: در محله صابر منازل بسیار قدیمی است و با کیفیت خوبی ساخته نشده، کوچهها باریک است و بیشترین ساخت وساز در این محله به پانزده سال گذشته برمی گردد.
آقای سلطانی که یکی از کسبه خیابان صیادشیرازی ۴۰ است، میگوید: بزرگترین مشکل این منطقه این است که منازل در این محله سند ندارند. حدود پانزده سال پیش برای سنددارشدن خانهها در این محله اقدام شد، اما وقتی به شهرداری بابت پروانه ساخت و پایان کار رفتیم، متولیان گفتند خارج از محدوده شهری قرار دارید و خدماتی ارائه نمیدهیم.
او ادامه میدهد: مردم، چون دیدند از راه سند به جایی نمیرسند، انگیزه سنددارکردن خانه هایشان را از دست دادند و این پیچ وخمهای اداری و بلاتکلیفی سنددارشدن، باعث شد تا شهروندان خانه هایشان را به صورت غیرمجاز بسازند.
شریفی یکی از شهروندان این محله است و میگوید: کوچههای باریک در این محله عبور خودروها را با مشکل روبه رو کرده است. جای پارک نداریم و خودروها وقتی جلوی در منازل پارک میکنند، باعث سختی در رفت وآمد میشوند.
او ادامه میدهد: خیلی از کوچهها مانند صابر ۲ تا ۷ و صیادشیرازی ۶۳ پیاده رو ندارند و کوچههایی هم که پیاده رو دارند، بدون همسان سازی است.
کمی که جلوتر میرویم، مردم محله خودشان به استقبالمان میآیند تا مشکلات محله را بگویند. خانم جوانی که همراه دختر کوچکش در کنار ما ایستاده است، میگوید: خیابان اصلی آسفالت ندارد و هرزمان دخترم را به مدرسه میبرم، همه لباس هایش خاکی میشود.
خانم مسنی عصابه دست میگوید: چشم هایم کم سو شده و دیدم کم است. شبها که میخواهم از این کوچه عبور کنم، علاوه بر اینکه روشنایی کوچهها بسیار اندک است، باعث ایجاد ناامنی میشود. بارها به شرکت برق مراجعه کردهایم، ولی نتیجهای نگرفتهایم.
او ادامه میدهد: از فکوری ۱۱ تا انتهای صابر ۲، ۴، ۵ و ۶ نیاز به روشنایی دارد. بعضی کوچهها اصلا تیر چراغ برق ندارد و رسیدگی نمیشود.
یکی دیگر از شهروندان که در ایستگاه منتظر اتوبوس ایستاده است، میگوید: صابر ۲ و ۴ و ابویسانی ۱۲، ۱۶ و ۱۸ سرازیری و شیب زیادی دارد که امکان خدمات رسانی شهرداری و اورژانس را مشکل کرده است.
او ادامه میدهد: این محله نیاز دارد که از زیرساخت درست شود. بسیاری از کوچههای تنگ وباریک باید تخریب شوند تا رفت وآمد به آسانی صورت بگیرد.
خانم برهانی از ساکنان محله صابر است و میگوید: دسترسی اتوبوس از انتهای خیابان صیادشیرازی باید به شهرک صابر و شقایق هم ایجاد شود، به طوری که ون از شهرستانی ۱۴ به سمت صابر ۲ تا انتهای صیادشیرازی مسافران را جابه جا کند.
به دنبال پیگیری درخواستهای شهروندان، شهردار منطقه ۹ مشهد درباره مشکلات مردم در این محله اظهار میکند: با توجه به مصوبات ۱۰/۴/۹۹ و ۹/۶/۱۴۰۰ چنانچه ملک شهروندان در محدوده نقشه بازآفرینی و خارج از محدوده زمینهای ملی باشد، چنانچه افراد زیربنای قدیمی پیش از سال ۱۳۹۵ را داشته باشند، با قول نامه قابلیت پاسخگویی دارند.
سعید حسینقلی زاده مقدم ادامه میدهد: بخش زیادی از زمینهای مربوط به محلههای صابر و شقایق جزو زمینهای ملی است؛ بنابراین به محض ساخت وساز غیرقانونی، از ظرفیتهای قانونی برای جلوگیری از انجام آن مانند پلمب ملک، تنظیم صورت جلسات فک پلمب و ارسال به مراجع قضایی و درنهایت ارسال تخلفات به کمیسیون ماده ۱۰۰ استفاده میشود.
حسینقلی زاده مقدم بیان میکند: مصوبات بازآفرینی ابلاغ شده است و چنانچه در واحدهای مسکونی طبقات بیشتر از ضابطه ساخته شود، پلمب و رأی ماده ۱۰۰ گرفته میشود. در طرح تفصیلی حوزه جنوب غرب، این محلات با کاربری مسکونی تراکم ویژه بافت نیازمند بازآفرینی تعریف شده است.
او توضیح میدهد: انجام کار با توجه به اعتبارات واگذارشده صورت میپذیرد و در صورت اختصاص اعتبار، سرعت اجرای پیاده روسازی افزایش خواهد یافت. بابت آسفالت نیز پاسخ مشابه پیاده روسازی است.
او بیان میکند: به علت کمبود اعتبار، امکان اجرای هم زمان اصلاح همه کوچههای شیب دار وجود ندارد.